Utredningen föreslår bland annat:
– att staten genom Försäkringskassan ska ha ett samlat huvudmannaskap för beslut om och finansiering av insatsen personlig assistans
– att kommunerna ska fortsätta att utföra personlig assistans om den enskilde begär det
– att sjuklönekostnaderna ska ingå i schablonbeloppet och att timschablonen höjs med 4,35 kronor i 2022 års nivå och räknas upp årligen med samma procentsats som den ordinarie ersättningen
– att de krav som ställs för rätt till personlig assistans enligt LSS behålls i ett statligt huvudmannaskap, vilket innebär att den undre gränsen för rätt till assistansersättning med i genomsnitt över 20 timmar tas bort
– att kommunerna inte längre ska vara skyldiga att medfinansiera de första 20 timmarna per vecka av assistansersättningen
– att Försäkringskassan tar över hanteringen av ansökan om tillfälligt utökad assistans
– att arbetet med god kvalitet ska kompletteras med regler för att säkerställa den enskildes självbestämmande
– att kommunerna ska kunna anmäla till IVO om de får indikationer på att personlig assistans inte utförs med god kvalitet
– att det statliga huvudmannaskapet ska träda i kraft den 1 januari 2026 och att de kommunala besluten om personlig assistans från detta datum ska föras över löpande till Försäkringskassan
Annat värt att nämna är att utredningen främst ser fördelar med ett statligt huvudmannaskap och bedömer bland annat att det skapar förutsättningar för ökad likvärdighet och rättssäkerhet i bedömningen av rätten till personlig assistans.
Även om vissa fördelar med ett kommunalt huvudmannaskap förs fram, t ex att avståndet är mindre mellan assistansanvändarna och huvudmannen med en sådan modell, så föreslås inget alternativ till ett statligt huvudmannaskap.
Vill ni komma i kontakt med oss? Mejla till oss på info@godjuridik.se eller ring 010-405 55 40